Arvika Tandkliniks personuppgiftspolicy
Skyddande av dina personuppgifter är viktigt för oss. I följande text vill vi informera dig i detalj om de uppgifter som samlas in och vilka rättigheter du har när du besöker vår klinik samt webbplats och hur vi behandlar dem.
Dina uppgifter är i trygga händer.
Eftersom din trygghet är viktig för oss välkomnar vi den nya Dataskyddsförordningen, även kallad GDPR. Den ger dig som privat person ett bättre skydd, medan vi som hanterar personuppgifter får ett ökat ansvar och större skyldigheter. Just inom vården blir skillnaden inte så stor eftersom vi redan följer Patientdatalagen, så dina uppgifter är och förblir säkra hos oss.
Hantering av personuppgifter (GDPR)
Sverige fick den 25 maj 2018 en ny lag som reglerar hur personuppgifter ska hanteras. Den nya lagen gäller för alla länder i Europa och går i Sverige under namnet Dataskyddsförordningen (GDPR). Förordningen innebär ett ökat skydd för personuppgifter, något som vi värnar om och därför välkomnar. Med anledning av den nya förordningen vill vi med detta dokument informera dig som nuvarande eller framtida patient om hur vi hanterar dina personuppgifter. Tandvården regleras av Patientdatalagen (PDL), som föreskriver hur journaluppgifter ska hanteras. Denna lagstiftning kommer även fortsättningsvis vara styrande för vår verksamhet men kompletteras med de skyldigheter och rättigheter som GDPR medför. Varje gång du kontaktar oss behandlar vi dina personuppgifter, vilket behövs för att kunna ge en god, säker och trygg tandvård. Personuppgifterna används också för att följa upp vår verksamhet och för att få en bild av våra patienters tandhälsa.
Hur behandlar vi dina personuppgifter?
Vi är skyldiga att föra en patientjournal avseende varje patient. Patientjournalen kan exempelvis innehålla personuppgifter som bakgrunden till vården, uppgift om ställd diagnos, utförda och planerade åtgärder och uppgift om när och vem som har gjort anteckningen i journalen. Dina personuppgifter behövs och behandlas för att kunna ge en god och säker vård, samt för verksamhets- och kvalitetsuppföljning. En del av personuppgifterna måste dessutom rapporteras till nationella hälsodataregister och Försäkringskassan. Som patient hos oss har du möjlighet att boka tid via mejl eller telefon. För att tillhandhålla dig denna tjänst samlar vi in ditt namn, mejl och telefonnummer. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att kunna fullgöra avtalet med dig och för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss i egenskap av vårdgivare. Kontaktuppgifterna sparas i vårt patientjournalsystem i enlighet med bestämmelserna i Patientdatalagen.
Hur länge bevarar vi dina personuppgifter?
Det finns klara regler i Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen för hur vi ska bevara eller gallra ut dina personuppgifter. Enligt dessa regelverk ska exempelvis personuppgifter i en journalhandling bevaras minst tio år efter det att den sista personuppgiften fördes in i handlingen
Vem får tillgång till dina personuppgifter?
Inom tandvården råder sträng sekretess för uppgifter om patienters hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden. Vi kommer därför inte att lämna ut dina personuppgifter om vi inte är skyldiga att göra det till följd av lagar och föreskrifter (t.ex. till Försäkringskassan, Inspektionen för Vård och Omsorg, och annan tillsynsmyndighet eller om vi har fått ditt uttryckliga samtycke till sådant utlämnande. Detta utesluter inte att vi kan använda leverantörer som behandlar dina personuppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga avtal och våra instruktioner (t.ex. tandtekniska laboratorier). Leverantören som får tillgång till dina personuppgifter ges inte någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än de syften som anges enligt denna patientinformation.
Vilka rättigheter har jag?
Rätt till tillgång
Du har rätt att begära en kopia på de uppgifter som vi behandlar om dig. Kopian är gratis att begära.
Rätt till rättelse
Du har rätt att korrigera felaktiga eller icke-kompletta uppgifter om dig själv.
Rätt att bli raderad
Du har rätt att begära radering av dina uppgifter för de fall att uppgiften inte längre är nödvändig för det ändamål den blev insamlad för. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av dina uppgifter.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att begära att dina uppgifter överförs från oss till dig själv eller till en annan leverantör. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att överföra delar av dina uppgifter.
Rätt till invändning
Du har rätt att göra invändningar mot behandling av dina personuppgifter som vi utför med stöd av intresseavvägning. Du måste då specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära en tillfällig begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Detta innebär att vi tillfälligt flyttar personuppgifterna till ett annat behandlingsystem eller gör uppgifterna otillgängliga för en användare.
Rätt att återkalla samtycke
Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för direktmarknadsföring genom att kontakta oss på uppgifterna nedan.
Rätt att lämna klagomål
Du har rätt att när som helst komma in med ett klagomål till oss eller till behörig tillsynsmyndighet. Om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att skicka oss ett meddelande. Om du vill lämna ett klagomål till en tillsynsmyndighet ber vi dig kontakta Datainspektionen.
Du är välkommen att besöka oss
Öppettider
Måndag: 07:30 - 17:00
Tisdag: 07:30 - 17:00
Onsdag: 07:30 - 17:00
Torsdag: 07:30 - 17:00
Fredag: 07:30 - 13:00